lauantai 7. toukokuuta 2016

Perinpohjainen pannuprojekti

Kirjoittanut Mulan

Pannuprojekti on käännetty suomeksi Project Pan-haasteesta. Siinä on tarkoituksena saada meikkipaletti kulutettua niin pitkälle, että "pannu" näkyy. Eli siis tuotteen pohja.

Muita blogeja lukiessani huomasin, että ilmeisesti jotkut bloggaajat ovat haastanneet tällä itse itsensä ja ottaneet asioikseen kuluttaa jotkut tuotteet järjestelmällisesti loppuun. Eräitä postauksia lukiessani kiinnitin huomioita kuitenkin siihen, että toiset saattoivat heittää tuotteen menemään, kun se oli "käytetty" ts. pannu eli pohja jo näkyi, mutta tuotetta oli vielä reunoilla.

Kuka muistaa, kun kirjoitin BellaPierreni loppumisesta?


Olin silloin käyttänyt meikkipuuteriani tähän pisteeseen asti. Luin postauksia, joissa oikeasti saatettiin todeta, että nyt tuote on loppu ja se heitetään menemään. Mitä? Nytkö? Jo nyt? Minä olen käyttänyt tuotteen, kun se näyttää tältä:


Nyt tuote on loppu. Älkää käsittäkö väärin, tajuan hyvin, jos jotkut eivät noita viimeisiä hitusia jaksa/halua käyttää loppuun meikeistä. Olen kuitenkin luonteeltani sen verran pihi ja tunnen myös helposti omantunnon tuskia, kun heitä jotain kovaa muoviroskaa menemään, että haluan käyttää tuotteen sitä ennen perusteellisesti loppuun. Itse asiassa en ole vielä raaskinut heittää kyseistä rasiaa pois vaan olen käyttänyt sitä peilinä. Ajattelin myös kokeilla pressata siihen jonkun käyttämättömäksi jääneen irtomineraalimeikkipuuterini.

Zuiin kukkaispuuteri oli minulla ahkerassa käytössä useamman kuukauden. Aina puuteria tarvittaessa käännyin siihen lähes tulkoon joka kerta. Se on helppo ja nopea laittaa. Peittää hyvin ja hoitaa samalla ihoa. Ei mielestäni myöskään kuivattanut sitä, kuten jotkut puuterit helposti tekevät.


Tällainen se siis oli, kun se oli käytetty loppuun. Myös kansi sai osallistua meikkaukseen. Murskasin puuterin reunoilta spaattelilla jauhoksi ja sirottelin ne kannelle, jossa taas pyörittelin puuterin siveltimelle.

All gone.

Zuiin pakkausta en aikonut säästää, mutta aloin miettiä, miten pakkaus tulisi hävittää. Metallinen pohja aiheutti minulle päänvaivaa. Mietin, olisiko se mahdollista erottaa tuosta mustasta muoviosasta.


Vastaus: kyllä vain on. Kuvassa apurini.


Metalliosa oli toiselta puolelta hieman liimassa, mutta se lähti saippualla pois. Samoin myös meikin rippeet. Tämä pannu meneekin nyt metallinkeräykseen!



Kumpaan kastiin sinä kuulut: tykkäätkö käyttää tuotteen aivan tappiin asti vai jätätkö kikkailun suosiolla väliin? Vai vaihteleeko se fiiliksen mukaan?

16 kommenttia:

  1. Lempparituotteen käytän loppuun asti, mutta niitä sellaisia on harvassa, että noin kovin saan pohjan näkymään. Toinen on Viva la Divan vaalea luomari, jota olen käyttänyt monta vuotta ja toinen on Joe Blascon valonappi, muuten ei pohjat näy. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy myöntää, että Zuiin meikkipuuteri on mun lempparipuutereita, joten ei ihme, että se tulee käytettyä niin perusteellisesti. En sitä paitsi anna itselleni lupaa aloittaa uutta ennen kuin vanha on koluttu. :D

      Poista
  2. Ihanan perusteellinen sinä ^_^ Mulla on se vika, että jään jemmaamaan noita pannunpohjia. Mulla on Zuiin meikkipuuteri siinä vaiheessa, että reunoilla kiertää ohuen ohuet puuterikaistaleet. Mutta-kun-mä-vaan-jemmaan-sitä-kun-en-halua-sen-loppuvan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, kiitos! ^^' On minullakin tuota jemmaajan vikaa ja paljon! Tuo Zuii oli sillä tavalla poikkeus, että nyt vaan päätin käyttää sen määrätietoisesti ja järjestelmällisesti loppuun ja sen uskalsi tehdä viimeistään siinä vaiheessa, kun oli hankinnut varastoon uuden. :) Tiedän hyvin sen tunteen, kun ei halua jonkun tuotteet loppuvan ja sitä vaan yrittää säästää viimeiseen saakka. Mulla on nyt pari sellaista puuteria. O:)

      Poista
  3. Meikkituotteita saan tosi harvoin ihan loppuun ennen kuin ne pilaantuu, mutta ihonhoidon suosikit käytän kyllä viimeiseen pisaraan asti. Jos on tuubi, leikkaan sen kahtia ja kaivan topsypuikolla loput. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huh, olen kyllä niin pihi, että tekisi pahaa, jos meikkituote ehtisi pilaantua. Toisaalta olen vasta viime kesänä alkanut oikeasti kiinnostua taas meikkaamisesta ja varastoon on kertynyt tuotteita aika paljon... Saattaa olla vain ajan kysymys, kun itselle käy samoin.

      Mä harrastan kans leikkaamista, myös meikkituotteissa, mitä havainnollistaa hyvin meidän yksi instakuva: https://www.instagram.com/p/_TXBVES7U8/?taken-by=kasvokkain

      Poista
  4. Puuterit saatan nakata roskiin, vaikka tavaraa olisi reunoilla, koska ne helposti murenee ja olen monta kertaa joutunut siivoamaan puuterisotkuja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mureneva puuteri kieltämättä on sotkuinen. Ymmärrän, ettei kaikki jaksa siihen ruljansiin lähteä. :D

      Poista
  5. Mä leikkaan auki lähinnä voiteita sisältävät purkit, tuntuu että ne hupenevat tuhat kertaa pressattuja tuotteita nopeammin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teen sitä myös. :) Minusta taas esimerkiksi Bellapierren kiinteä mineraalipuuteri hupenee melko nopeasti. Taas pitäisi ostaa uusi, mutta taidan siirtää sen tuonemmaksi ja käyttää jotain muuta, koska postimaksut. :D

      Poista
  6. Itsekin harrastan tuubien leikkaamista ja viimeisten hippujen kaivamista kosmetiikka- ja meikki tuotteista. Varsinkin lempituotteiden kohdalla ja silloin, kun rahat ovat vähissä eikä uutta raaski vielä ostaa:D Viimeksi hajotin Zao:n valokynän, joka ei harmikseni ole refill-pakkaus. Puristin pihdeillä bambu osan rikki ja sen alta paljastui todella kova muovi putkilo, johon piti käyttää saksia, pihtejä ja mattoveistä ennen kuin sain sen leikattua halki. Ja siellä purkin pohjalla oli vielä vaikka kuinka paljon hyvää tavaraa jäljellä;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Wow, toi on kyllä hard corein kuulemani juttu kosmetiikan loppuun käyttämisestä -respect! Mä pyysin kerran kumppania apuun Environin AVST-voidepurkin hajottamisesta, kun halusin varmistaa, ettei siellä ollut enää mitään. Kovan muovin rikkominen ei ollutkaan kovin helppoa. Samalla selvisi, että pakkauksen pumppumekanismi oli niin hyvä, että sieltä tuli ulos KAIKKI. Enää ei tarvitse hajottaa pulloa, kun tietää, että kyllä se on tyhjä, kun tuotetta ei tule ulos. :)

      Poista
  7. Kyllä ainakin kaikki lemppari- ja luottotuotteeni käytän aivan loppuun asti! Miksi heittää hyvää tavaraa menemään? :) Jos tuote ei ole ollut aivan sitä mitä olisin halunnut ja olen käyttänyt sitä vain siksi, etten raaski poiskaan heittää, saatan kyllä jättää nuo viimeiset rippeet käyttämättä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan, miksi heittää nyt hyvää tuotetta pois? Kamala ajatus. Mulla on nyt yksi meikkipuuteri, joka ei toimi ihollani hääppöisesti. Saas nähä milloin a) käytän sitä b) mitä mä teen sen rippeille. Ehkä se voisi olla mun seuraava pannuprojekti? :D (Ei kyllä ole, koska siinä ei ole aurinkosuojaa ja nyt laitan naamaani suojakertomen sisältäviä meikkejä).

      Poista
  8. Käytän kaiken niin loppuun kuin mahdollista, jollei ole epäilystä, että tuote olisi mennyt huonoksi :) ehkä jos joku olisikin täysin epäsopiva, niin saattaisin heittää pois. Onneksi sellaisia on tullut harvoin vastaan. Viimeksi oli joku tosi (mun iholle) huono yövoide, käytin senkin sitten käsi- ja jalkarasvana :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä, ettei niitä epäsovia ole tullut paljoa sun kohdalle. :) Mä monesti annan sellaiset kiertoon, jos ne sopisi paremmin jollekin toiselle. Mutta tuo käsi- ja jalkarasvakäyttöön on aika hyvä. :D

      Poista