tiistai 2. elokuuta 2016

Kesäihon meikit osa 1: BB-voiteet

Kirjoittanut Mulan

Ulkona ollessa lämmin ja auringon paistaessa, mulle ei ole aivan yhdentekevää millaista meikkiä laitan (jos laitan). Monella meistä on omat lempparimeikkipohjamme ja esittelen nyt parissa postauksessa vaihtoehtoja, joilla saada kesämeikkillä suojakertoimia nassuun.

BB-voiteet

Beauty Balm tai Blemish Base -valikoimat ovat nykyään runsaat luonnonkosmetiikassa. Jotkut niistä sisältävät myös aurinkosuojan. Jos pitää nestemäisistä meikkivoiteista, mutta ne tuntuvat liian raskailta kesällä, BB-voiteet ovat hyvä vaihtoehto kesämeikkipohjaksi. BB on kevyt ja se sävyttää ihoa peittäen pieniä virheitä.

Vasemmalta oikealle katsottuna pienimmästä aurinkosuojasta korkeimpaan.

Absolution La Crème du Teint

Vaikkei pakkauksessa lue, että kyseessä on BB-voide, Jolien myyjä kertoi sen olevan sellainen ilman vain muotikirjainyhdistelmää. :) Voidetta saa kahdessa sävyssä 01 - Light ja 02 - Medium. Minulla on sävy Light ja jos rusketun tänä kesänä jonkin verran, se olisi varmaan sävyltään tosi hyvä. Tällä hetkellä sävy on tasoa "riittävän lähellä" käyttämiseen, mutta kompensoin tummuutta joskus vaaleammalla puuterilla, kun kiinnitän pohjan.

BB-voiteeksi tämä on aika peittävä, mikä on hyvä ominaisuus omalle iholleni, jossa on paljon peitettettävää. Mielestäni koostumus on kuitenkin riittävän kevyt, kun päälle laittaa puuteria ja siksi täydellinen kesämeikkiin. Lisäksi tuotteen sanotaan olevan ihanteellinen etenkin rasvoittuvalle ja sekaiholle, mikä on mulle passeli.

Kuten ei BB-merkintääkään, ei tuotteen pakkauksessa myöskään mainita suojakerrointa. Jolien sivuilla lukee, että tuote hoitaa ihoa sekä suojaa auringolta ja ilmansaasteilta. Joskus Jolie spa -käynnilläni kosmetologi sanoi tämän sisältävän 6-10 aurinkosuojan. Se ei ole kovin paljon, mutta toimii mielestäni hyvin esim. loppukesästä ja syksyllä kun iho on jo tottunut aurinkoon. Kiinnitän tämän yleensä puuterin kanssa, jossa on myös suojakerroin.



Melvita BB Cream SPF15

Melvitan beauty balmissa on mielestäni jo kelvollinen aurinkosuoja. Jos en ole pidempiä aikoja ulkona, uskon, että suojakerroin 15 riittää varmasti suojaamaan kasvojani. Valitettavasti Melvita ei tästä huolimatta ole päätynyt meikkiini kovinkaan usein, sillä se rullaa ihollani tavattoman helposti. En pysty kunnolla kiinnittämään tätä meikkipohjaa edes kevyesti puuterilla, kun rullaus jo tapahtuu. Olen yrittänyt eri levitystekniikoita (sormet, pari eri sivellintä, meikkimuna), mutta mikään ei ole oikein toiminut. En tosin ole tainut kokeilla tätä pelkän öljyn päälle ilman kosteusvoidetta, sellainen kikka on joskus auttanut. Nämä vaikeudet ovat jättäneet tämän tuotteen vähän paitsioon, ei ole kiva laittaa suurella vaivalla meikkiä, joka ei edes pysy kunnolla ennen kuin kotiovesta lähtee. Kaiken lisäksi tämä on minulle vähän liian tumma.

Toisten iholla tämä toimii paremmin, esim. Elina K oli kehunut tätä. Halusin kuitenkin omista kokemuksista huolimatta tuoda tämän tuotteen esiin, sillä 15 suojakertoimen sisältävä BB-voide luonnonkosmetiikassa on jo tosi hyvä. Eli jos tämä vain pysyisi iholla (ja olisi vähän vaaleampi), käyttäisin tätä nyt säännöllisesti. Ehkä joku muu saa tästä vinkkiä. :)



Iroisie Soin Parfait BB-voide SPF25

Laitoin tätä viime vuonna pride-kulkueeseen mennessäni ja se oli kesän ensimmäisiä todella lämpimiä ja porottavia päiviä. Paloin sinä päivän hieman rintakehästä (t-paidan kaula-aukko ei yltänyt kokonaan kaulaan asti), mutta kasvot olivat kuin auringolta koskemattomat. Eikä minulla ollut tuona päivänä mitään päähinettä kasvoja suojaamassa.

Tämä on luottotuotteeni, jos tarvitsen korkeaa aurinkosuojaa kasvoilleni meikiltä. :) Joillekin varmaan 25 suojakerroin saattaa kuulostaa pieneltä verrattuna vaikkapa 50 suojakertoimeen, joita sisältäviä BB-voiteta varmaan löytyy synteettisen kosmetiikan puolelta. Kuitenkin esimerkiksi SK30 ja SK50 ero prosentteina on melko pieni. Toisin sanoen SK50 ei suojaa käytännöllisesti katsoen kovinkaan paljon sen enempää kuin 30 suojakertoimen omaava voide.

Sävyerot

Tässä swatchit kaikista kolmesta BB-voiteesta:



Ennen levitystä minun silmääni BB:t näyttävät lähes saman sävyisiltä, Melvitan erottuen ehkä aavistuksen toisia tummemmaksi. Levittäessä kuitenkin erot tulevat näkyviin.


Melvita on selvästi tummin kaikista. Olen kuitenkin lukenut muista blogeista, että tämä sopii hyvin skandinaaviselle iholle. Voi olla, että Melvita tummuu minun ihollani keskivertoa enemmän? Absolution on mulla sillä rajoilla, tykkäänkö käyttää sitä sävynsä puolesta. Iroisie sen sijaan on sävyltään mulle täydellinen. Se vaikuttaa olevan kaikkein lähimpänä mun oman ihoni sävyä.

Arviot:

Absolution

Plussat
+hyvä tuoksu
+suht helppo levittää, jos tekee sen alue kerrallaan
+hygieenin pumppupullo
+kaunis ja innovatiivinen pakkaus (pumppuosa tulee ylös korkkia kiertämällä)
+antaa peittoa keskivertoa BB-voidetta enemmän
+vaihtoehtoina kaksi eri sävyä, joista Light sopii monelle suomalaiselle iholle

Miinukset
-ei sovi kerrostamiseen (yleistä luonnonkosmetiikassa, sillä voiteita on vaikeita saada pysymään notkeina)
-pumppupullon kanssa saa olla varovainen, ettei se annostele liikaa
-yksistään aurinkosuojana heikoin kaikista kolmesta

Muuta
Hintaa tuotteella on 42 €/ 30 ml, joka on vielä siinä kipurajani tuntumassa. Ostan tätä luultavasti jatkossa uudestaan. Pakkaus on hyvänkokoinen ja tuote suht riittoisa. Tuote on vegaaninen.




Melvita

Plussat
+edullisin kaikista kolmesta (n. 38 €/ 40 ml)
+hyvä suojakerroin (SK15)
+iso pakkaus
+ruusuntuoksua rakastaville unelma BB-voide, sillä tuoksu jää pidemmäksi toviksi levityksen jälkeen iholle (itselleni ruusu on ok, muttei lempituoksujani)

Miinukset
-rullaa allekirjoittaneen iholla, vaikka mitä tekisi
-on allerkirjoittaneelle myös liian tumma (en suosittele kaikkein vaaleahipiäsimmille tätä)
-epähygieeninen suuaukko (ei pumppua)

Muuta
Tämä BB antoi kaikkein vähiten peittoa ja oli koostumukseltaan notkeinta (jopa vetistä omaan makuuni). Sopii oman kokemukseni mukaan henkilöille, joilla ihon sävy on lähempänä keskivaaleaa kuin vaaleaa ja joilla on hyvä kuntoinen iho, jossa on vain vähän peitettävää. Hyvinvoinnin Tavaratalon sivut eivät toimineet ja en hetken googletuksen jälkeen löytänyt vastausta siihen, onko tuote vegaaninen.


Iroisie

Plussat
+paras koostumus kaikista kolmesta: helppo levittää ja voidetta voi jopa kerrostaa
+kilpailee peittokykynsä kanssa Absolutionin kanssa, mutta sanoisin tätä vielä peittävämmäksi (postaus Iroisien peittävyydestä täällä)
+sopivin sävy allekirjoittaneen suht vaalealle iholle
+miellyttävä tuoksu
+Korkeimpia suojakertoimia, mihin olen törmännyt luonnonkosmetiikassa (SK25). Suomen kesässä tällä pärjää jo mainiosti

Miinukset
-kallis ja pieni pakkaus: n. 32 €/ 15 ml, ostan tätä vain kun se on tarjouksessa
-epähygieeninen suuaukko (ei pumppua)

Muuta
Jos tuote olisi halvempi, tämä olisi melkein lempi BB-voiteeni. Melkein siksi, että voide jättää iholle kuullon, mikä rasvoittuvalla iholla näyttää helposti vain kiiltämiseltä, mitä harva rasvoittuvan ihon omaavista toivoo, or am I wrong? Kuivalla iholle (jolle tätä suositellaankin) toimii varmasti kuin unelma. :) Tuote on vegaaninen.

Yhdistän joskus tätä Absolutionin kanssa ja sillä tavalla saan siitä itselleni sopivan sävyisen voiteen, hyvän aurinkosuojan ja vähemmän kiiltävämmän lopputuloksen. Iroisien voiteen sanotaan vähentävän myös tulehduksia, joten se sopii siinä mielessä hyvin akneiholle.


Tässä siis muutama vaihtoehto nestemäisille meikkivoiteille. Seuraavassa postauksessa useampi "kuivatuote". Stay tuned. ;)

10 kommenttia:

  1. Hei mitä laitat tuon Melvitan alle? Se nimittäin tosiaan rullaa (kuten, sanoisin näppituntumalla, että suurin osa kokeilemistani luonnonkosmetiikan BB-voiteista) jos alla on mitä tahansa muuta kuin kasvovettä. Ehkä joku hyvin kevyt seerumi toimii alla, kunhan siinä on oikeanlainen koostumus :D Pitäisi varmaan lisätä minun postaukseeni tästä jälkihuomautus :) Minulla on tuosta Absolutionista ollut testipakkaus, ihan kelpo tuote sekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Melvitan alle laitoin KAIKEN. :'D Eli kasvoveden, seerumin (monesti öljyn) ja kosteusvoiteen. Taisin joskus jättää kosteusvoiteen pois ja alla oli Juice Beautyn epäpuhtaan ihon seerumi. Mutta en ole kokeillut sitä hetkeen tuon epäonnisen levittämisen takia, joten en muista tuliko kokeiluta pelkästään kasvoveden kanssa. Ehkä pitäisi testata joku päivä uudestaan, vaikka se tummuus vähän häiritsee.

      Mulla taas Iroisien BB EI rullaa ja alle voi ihan hyvin laittaa kosteusvoiteen. :) Siksi tykkään siitä niin kovasti tuotteena. Absolutioninkin kanssa voi pitää päivävoidetta, mutta sen kanssa saa olla vähän tarkempi (ts. meikata alue kerrallaan).

      Poista
    2. Voi ei :D Mut onpa hassua että Iroisie toimii sinulla noin eri lailla! Kun minähän aluksi heitin sen nurkkaan juurikin tuon rullaamisen vuoksi :D Ja onkohan noissa tuubeissa jotain sävyvaihtelua, kun en kyllä tuosta omastani saa tummaa millään? Sävytän sen mineraalimeikkipuuterilla kesäversioksi :D

      Poista
    3. Voisikohan se olla, että mä sain jonkun tumman "maanantaikappaleen" tai sitten vain voide "hapettuu" mun iholla eri tavalla? Huomasin, että Zuiin meikkivoide tummuu mun iholla aika paljon ja voin käyttää tosi vaaleaa sävyä ilman, että näytän kalpealta. o.O

      Ja tosi jännä nuo meidän Iroisien erot. :'D En tajua. On nää niin yksilöllisiä!

      Poista
  2. Mulla on kokemuksia Absolutionista sekä Melvitasta, joista ehdottomasti Abso on suosikkini! Mä tosin ostin sen Medium sävyn, koska mulla oli siitä testeripussukka ja se häivyttyi ihoon tosi nätisti kesällä! Se tosin aiheuttaa sen, etten voi käyttää voidetta kuin loppukesästä :'D Täytyypä testailla tuo Iroisie, koska se voisi olla pätevä lantrinki Absolle talvisesongille :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en tiedä, onko ihoni vaalentunut vai ovatko meikkaajat ja kosmetologit suositelleet mulle aina vähän tummempia sävyjä, koska nykyään valitsen vaaleampia meikkipohjia itselleni. Muistan, että mulle on kosmetologi sanonut, että Iroisien BB on mulle liian vaalea ja laittoi mulle meikiksi hoidon jälkeen tuota Absolutionin Mediumia ja Iroisieta sekaisin. Tästä tosin on jo reilu vuosi aikaa, ehkä olin silloin ruskettuneempi?

      Poista
  3. Mä levitän Absolution beautyblenderillä ja ainakin itse voin kerrostaa siten vaikka kuinka. Muuten se ei toimi mulla ollenkaan, mutta bb:lla levitettynä rakkaustuote. Melvita oli itselläni sellainen jees, mutta ei samanlaista ihastumista aiheuttanut kuin Absolution. Iroisieta en ole kokeillut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jännä, olisin ollut ihan varma, että olisit kokeillut Iroisieta. Kuulostaa ihan sun tuotteelta mun mielestä. :D

      Mä olen käyttänyt itse omaa Make-up Blenderiä aika vähän, koska se on niin vaivalloista pestä. Itselläni Absolution levittyy parhaiten Ecotoolsin Flat Foundation -siveltimellä, sormilla ei tuu kesää, mutta niin mulla on tosi monen meikkivoiteen kanssa.

      Poista
  4. Äh, rullautuminen on kyllä harmillinen juttu, itse en yhtään kestä tuotteita jotka eivät levity. :D

    VastaaPoista