tiistai 2. helmikuuta 2016

Meikkipohjien jaettu ykkössija: Kjaer Weis ja RMS Beauty

Kirjoittanut Belle, (kuiva iho)

Ehkä eniten tunteitani herättävä aihe kosmetiikkauniversumissa ovat meikkipohjat. (Kyllä, luitte oikein, tunteita. Olen juuri niin pinnallinen.) Olen muutaman vuoden ajan metsästänyt aina vain sitä parempaa luonnonkosmetiikan meikkipohjaa. Ensin kävin läpi mineraalimeikkivoiteita etsien sopivaa koostumusta, joka ei tuo pintakuivuutta liikoja esille, sitten arpoen oikean sävyvalinnan kanssa. Zuiin nestemäisiä kokeilin välissä, sitten Zuiin kiinteää kukkaismeikkipuuteria. Monia iholleni hyviä valintoja olen löytänytkin, mutta viime vuoden aikana löytyi kaksi ylitse muiden, ja ne ovat Kjaer Weisin Like Porcelain ja RMS Beautyn "un" cover-up 11.


Kumpi näistä kahdesta sitten on lopulta se paras? Sitäpä olenkin tässä muutaman kuukauden ajan pohtinut ja aina aika ajoin vaihdellut mielipidettäni. Pakko se on nyt myöntää, en osaa päättää. Molemmat näyttävät kasvoillani yleensä hyviltä, peittävät kohtuudella ja tuntuvat miellyttäviltä, (tai eivät pahemmin tunnu). 

Mutta koska listat ja vertailut ovat kivoja, ajattelin kirjoittaa vertailevan arvion näistä kahdesta rakastamastani meikkituotteesta. (Kyllä, luitte oikein, rakastamastani. Älkää sanoko mitään.)

Tässäpä sitä sitten tulee.

Peittävyys

Sekä Kjaer Weisin että RMS Beautyn meikkipohjlla saa aikaan erittäin hyvän peittävyyden. Totuuden nimissä on sanottava, että kumpikaan ei kuitenkaan täysin peitä couperosan punoittelua ulkoillessani talvipakkasessa tai mikä nyt on milloinkin punakkuuteni syy. Minua on jonkun kerran naurattanut lukiessani näistä arvosteluja, joissa kerrotaan tuotteiden peittävän kaiken. Nojaa... liekö sellaista ihmetuotetta olemassa, jolla minun punoitukseni saisi täysin piiloon? Ja jos onkin, niin kuinkakohan maskimainen lopputulos sillä tulisi? Ei kiitos. Peittävyyttä olla pitää, mutta en nyt ihan talomaalilla halua ihoani peittää. Punoitukset on elämää.

Sävy

Sävyvalikoimat ovat Kjaer Weisillä ja RMS Beautylla aika erilaiset. Kjaerilta löytyy tällä hetkellä tietääkseni enemmän sävyvaihtoehtoja ja niissä on huomioitu sekä keltaiseen että punaiseen taittavat ihot. RMS Beautyn sävyt ovat käsittääkseni vaaleinta sävyä lukuunottamatta kaikki hitusen keltaiseen taittavia.

Minulta löytyvät sävyt eivät ole keskenään yks yhteen, mutta molemmat sulautuvat jostain syystä iholleni todella hyvin. Kjaer Weisin Like Porcelain on tätä nykyä sarjan toiseksi vaalein meikkipohja ja minusta se on sävyltään melko neutraali, ei taita hirveästi keltaiseen eikä punaiseen. Ellei ehkä ihan ihan hitusen punaiseen? Mutta en ole kovin hyvä arvioimaan tätä. RMS Beautyn sävy 11 on sekin toiseksi vaalein, mutta taittaa tosiaan enemmän keltaiseen. Oma ihoni on sävyltään ehkä melko neutraali, mutta hienoinen keltaisuus sopii punakkuuteen taipuvalle naamalleni, sillä se taittaa punaa vähän vähäisemmäksi.



Luonnollisuus

Molemmat meikkipohjat loistavat kyllä tälläkin alueella. Tosin jostain syystä nämä voidemaiset pohjat vaativat ainakin minun iholtani ekstrahuolellista kosteutusta ja öljyä. Kjaer Weisin kanssa on vähän enemmän se vaara, että pohja näyttää kuivakalta, jos yhtään lintsaan seerumin, öljyn ja voiteen kanssa. Toisaalta RMS Beautykin on vähän vaikeampi levittää, jos kosteutus on huono.

Kun kuiva ihoni on huolella hoidettu, näyttävät nämä molemmat meikkivoiteet ihollani mitä luonnollisimmalta. Kjaer Weis jättää paljon mattaisemman pinnan enkä koskaan käytä sen kanssa puuteria. Lopputulos on kuitenkin kuin toinen iho, mutta tasaisempi. RMS Beauty taas näyttää kasvoillani kuultavammalta ja tulos silläkin on upea.

Kuulaus

Kjaer Weis: mattapinta. RMS Beauty: kuulas (muttei märkä) pinta

Käytännöllisyys

Käytännöllisyys on minulle erittäin tärkeä asia. Vaikka en matkusta mitenkään yhtenään, tykkään siitä, että matkustaessa saan hyvän meikkiarsenaalin mukaan mahdollisimman pienessä tilassa. Tässä kohtaa RMS Beauty päihittää Kjaer Weisin, sillä rasia on pienempi ja kevyempi, siinä mielessä siis huomattavasti näppärämpi. Sen lisäksi jostain syystä minun on helpompi levittää Kjaer Weisiä siveltimellä, kun taas RMS Beautylla olen toistaiseksi saanut parempaa jälkeä aikaiseksi nimenomaan sormilla levittämällä. Eli RMS:n mukaan ei edes tarvitse pakata sivellintä! Aika kätevää siis. 

(Tosin pakko myöntää, että olen nyt alkanut haaveilla RMS Beautyn meikkipohjasiveltimestä. Rakastan siveltimien käyttöä, vaikka ne eivät reissuideaaleja olekaan, ja haluaisin testata, saisiko RMS:n omalla siveltimellä vielä paremman pohjan kuin sormin.)

Pitävyys

En ole huomannut suurta eroa näiden pitävyydessä, mutta jos pitäisi veikata jotain eroa, uskoisin että Kjaer Weis kestää paremmin päivän koitokset. Tosin tämä voi olla myös ihan mielikuvakysymys. Koska KW:lla tulee mattaisempi pinta, saatan sen perusteella kuvitella sen myös pysyvän vähän paremmin. Oikeasti en muista koskaan harmitelleeni RMS Beautyn riittämättömyyttä tässä asiassa. Että ehkä sitä eroa ei edes ole.


Rasian esteettisyys

No tämä kohta on selvä! Kjaer Weisin rasia vie pisteet kotiin mennen tullen. Onhan se nyt vaan niin kaunis ja ylellinen. RMS Beauty on minusta ulkonäöltään aika mitäänsanomaton. Makuasioista ei toki voi kiistellä, mutta minulla on joku ongelma valkoisten purnukoiden kanssa. Niin paljon kuin vaikka Patykoiden ja Mia Höytöjen ylellistä ulkonäköä hehkutellaankin, minä en vain sitä tavoita. En tiedä miksi, mutta kovin valkoiset purkit näyttävät minun silmääni yleensä nimenomaan halvoilta, vähän muovisilta jotenkin. Mutta makuasioita, makuasioita.

Hinta

Kumpikaan näistä ei ihan halpa ole. Valitettavasti, nimittäin kaikki eivät varmastikaan ole valmiita satsaamaan tämmöisiä summia meikkipohjaan, vaikka kiinnostusta sattuisi olemaankin. RMS Beautyn meikkipohjan hinta on parissa eri verkkokaupassa 39 euron  pintaan, Kjaer Weisin meikkipohja rasioineen puolestaan maksaa huikeat 59 euroa! Tosin täyttöpakkaukset sitten ensimmäisen investoinnin jälkeen maksavat 34 euroa, mikä nyt on jo inhimillisempi hinta. 

Nyt sitten rehellinen tunnustus: en olisi varmaan ikinä tullut hankkineeksi Kjaer Weisin meikkipohjaa, jos en olisi sattunut voittamaan sitä Jolien arvonnasta. Ihan oikeasti. Kun ensimmäistä kertaa luin kuvauksia tästä tuotteesta, kiinnostuin ihan hetkellisesti, mutta nähtyäni hinnan en jaksanut enää näin kalliilla tapauksella päätäni vaivata. Myönnän, että makuni tuntuu kallistuvan vuosi vuodelta, mutta tuo hinta oli minulle jo liikaa. Ajattelin, että tuote ei voi olla niin ihmeellinen ja muita parempi, että tuota summaa kannattaisi pulittaa.

Olin väärässä. Jos nyt pitäisi ostaa tuote rasioineen kaikkineen, että pääsisin käyttämään sitä jatkossa, jostakin minä ne rahat jossain vaiheessa repisin. (No okei, en ehkä perheen ruokarahoista.) Toisaalta jos hinta olisi aina tuo kuusikymppiä ilman täyttöpakkausmahdollisuutta... enpä tiedä. Se voisi olla toinen juttu.



10 kommenttia:

  1. Tosi mielenkiintoinen vertailu, koska en ole käyttänyt kumpaakaan tuotetta. Kjaer Weisin pohja on houkutellut pidemmän aikaa, mutta vielä hankkimatta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, luulin vastanneeni näistä kommenteista ainakin sulle, mutta enpä sitten vissiin ollutkaan. :D

      Sisko kommentoi tätä vertailua mulle muistaakseni että "söpön nörttiä". Noo, voi olla vähän nörttiä tämä kohta kohdalta vertailu, mutta jotenkin se tuntuu just hyvältä. Minusta kosmetiikka-arviot on sitä parempia, mitä tarkempia ne on, saan paremmin mahdollisuuden arvioida, sopisiko tuote minulle. Esim. yhteen aikaan näin aika paljon postauksia Patykan kolmoispuhdistuksesta, mutta osa niistä oli semmoisia, että enpä tullut hullua hurskaammaksi. Kyllähän niitä ylistettiin, ja mielikuvamaalailukin on tosi kivaa luettavaa, mutta en oikein edes tajunnut, että mikä tuote siinä tekee mitäkin.

      Poista
  2. Minulla myös nämä molemmat. Ensin olin sitä mieltä, että RMS Beauty on parempi, mutta nyt kun olen käyttänyt enemmän Kjaer Weisia, niin pidän siitä kyllä myös. Se on peittävämpi, matampi - olematta kuitenkaan puuterimainen. Molemmat huippuja. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on ollut just toisin päin. Eli olen ollut aika usein sitä mieltä, että kyllä se Kjaer Weis vaan voittaa, mutta sitten RMS Beautykin on osoittautunut varsin hyväksi.

      Poista
  3. Hinnan takia molemmat merkit ovat jääneet testaamatta, vaikka etenkin Kjaer Weissillä on niin kauniit pakkaukset :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, onhan nämä kalliita. Mutta minä jäin nyt koukkuun, että voi olla, että meikkipohjaostokseni tulevat jatkossa tekemään lovia kukkaroon. Onneksi mulla kestää jonkin aikaa, ennen kuin tuotteet kuluvat, koska en meikkaa joka päivä.

      Poista
  4. Kiitos mielenkiintoisesta vertailusta!
    Nämä on kyllä niitä meikkipohjia, joita olen mielessäni pyöritellyt, mutta ei vain ole tullut hommattua. Nyt käytössä Zuiin nestemäinen sekä Terre dÓcin BB-voide, joista tykkään kyllä kovasti kuivalla ihollani. Kuitenkin tuntuu, että välillä olisi kiva kokeilla taas jotain uutta.....Ehkäpä se on tuo RMS mihin itse päätyisin ekana, kuulaasta lopputuloksesta enemmän pitävänä. Pistetään korvan taakse taas yksi hyvä vinkki lisää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä kestä! Minä joskus haaveilin hulluna tuosta Terre docin BB-voiteesta, mutta sitten osoittautui, että se oli mulle vähän turhan tumma sävyltään, siis se vaaleinkin vaihtoehto. Ehkä se joku kesä menisi, enpä tiedä. Toinen, mitä haluaisin ehkä kokeilla, on Estelle&Thildin BB-voide.

      Suosittelen kyllä RMS:ää, jos haluat nimenomaan kuulaamman pinnan. Itselläni mieltymys vaihtelee, mutta Kjaer Weisin mattaisuus toimii kyllä mulla tosi hyvin. Eipä ole tarvinnut puuteria käytellä. :)

      Poista
    2. Mä olin jo hetken, että mitäh, onko E&T:llä BB-voide! Googletin heti ja tajusin, että tarkoittanet varmaan sävyttävää päivävoidetta? Mullahan löytyy se ja oli käytössä mm. tänään! :D

      Poista
    3. Ai niin, ja voin suositella kuulaasta tuloksesta tykkääville Iroisien BB:tä. Tosi nätti tulos, mutta mun rasvoittuvalle iholle kyseenalainen sellaisenaan.

      Poista