tiistai 8. syyskuuta 2015

Pari porkkanaöljyä

Kesän aikana ostin itselleni testiin porkkanaöljyä siinä toivossa, että ihoni saisi vähän väriä pintaan. Ostin öljyä kahdelta eri merkiltä ja toinen selvästi ylitti toisen.
Minulla oli aluksi käytössä Ekovistan porkkanaöljy. Vartalolle käytettynä öljy loppuikin aika nopeasti, mutta niin loppuivat tuolloin hyvät säätkin -pääkaupunkin seudulla oli kesäkuussa pari jopa lämmintä päivää, jolloin ehdin käyttämään öljyä auringonoton yhteydessä ja jälkeen.



Ekovistan versio levittyi ja imeytyi ihoon nopeasti ja oli oikein miellyttävän tuntuinen. Iho oli pehmoinen öljyilyn jälkeen, muttei tahmea.



Ekovistan loputtua, minä optimisti (“kyllä se kesä vielä tulee”) ostin Lovean tapauksen sen ollessa huomattavasti halvempi verrattuna Ekovistaan. Kieltämättä minulla heräsi pieni epäily tuotetta kohtaan, kun se oli kaikkia muita merkkejä halvempi, mutta kun 50 millinen purkkini loppui niin kamalan nopeasti, halusin ostaa kerralla isomman (100 ml) ja katsoa, oliko se mistään kotoisin.

Ensimmäinen ero oli tuoksu. En enää muista, miltä Ekovistan porkkanaöljy tarkalleen tuoksui, mutta sen muistan, että se ei tuoksunut niin vahvasti auringonkukkaöljylle mitä Lovean. Minulle tuli melko vahva kutina, että Loveassa saattoi olla vähemmän itse porkkanaöljyä kuin mitä Ekovistassa. Molemmissahan pohjana on käytetty auringonkukkaöljyä, sen sentään tiesin, mutta oman käyttökokemukseni perusteella tuntui, että käytin Lovean tapauksessa pelkkää auringonkukkaöljyä, johon oli vain lisätty oranssi väri.

Voi toki olla, että Ekovista on myös onnistunut peittämään jotenkin auringonkukkaöljyn voimakkaan tuoksun? Mutta sitten katsoin, millainen ero inceissä oli:

Lovean auringonkukkaöljy porkkanaöljy:

INCI: Helianthus Annuus Oil (Helinathus Annuus Sunflower Seed Oil), Daucus Carota Extract (Duacus Carota Sativa Carrot Root Extract), Tocopherol (Vitamin E)

Ekovistan porkkanaöljy:

INCI: HELIANTHUS ANNUUS (SUNFLOWER) SEED OIL*, DAUCUS CAROTA SATIVA (CARROT) ROOT EXTRACT*, BETA CAROTENE, TOCOPHEROL

Tässä vaiheessa mun olisi ehkä asiallista tunnustaa, etten ymmärrä MITÄÄN inceistä. Tiedän vain pari säilöntäainetta, joille olen yliherkkä. :D Mutta mun maallikon silmin näyttäisi siltä, että ainut erottava tekijä öljyissä on Beta carotene. Voisiko se olla ratkaiseva tekijä tässä sopassa? Vai auringonkukka- ja porkkanaöljyn suhteessa (veikkaan jäkimmäistä)?

Joka tapauksessa, oli syy mikä oli, Lovea jää minulla vastaisuudessa hyllyyn, mutta ensi kesänä voisin tarttua uudestaan Ekovistan porkkikseen (toivottavasti ne laittaa siihen mennessä markkinoille myös 100 millin pullon). Tuntuma iholla oli parempi ja imeytyvyys kanssa. Lovea jätti etenkin kasvoille aika öljyisen tunteen, eikä se imeytynyt niin hyvin. Lisäksi Ekovistan pumppu on toimivampi kuin Lovealla. Se ei roiski eikä räiski ja siitä saa kerralla pienemmän määrän, mikä on hyvä, jos haluaa käyttää tuotetta pelkästään kasvoille.

Lovean hyviä puolia tosin oli edullinen hinta ja iso pullo. Eikä varsinaisesti auringonkukkaöljyssä ole mitään vikaa, kyllä sekin ihoa hoitaa. :)


Tuliko sitten sitä väriä? No vähän, eihän noi öljyt sentään ihmeisiin pysty. ;)

3 kommenttia:

  1. Mä tykkäsin tuosta Ekovistan porkkanaöljystä ja vinkkasin siitä tosiaan jo blogin puolellakin! ;) Oon muutenkin hurahtanut aivan täydellisesti erilaisiin öljyihin. Käytän niitä kasvoille, vartalolle, huuliin ja hiuksiin. Kynsiöljy taitaa vielä puuttua, hah :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen vasta viime aikoina syttynyt öljyille. Etenkin vartaloöljyille, hankin tänä kesänä ensimmäiseni! Kasvoöljyn joskus kevättalvesta muistaakseni. Välillä sitä on vaikea tajuta, että myös akne iho tarvitsee öljyä (ja ylipäätänsä kosteutusta), vaikka finnejä olen ennen yrittänytkin kuivattaa pois. :D Muistan, miten menin kerran kosmetologille ja olin tyytyväinen, että finnit olivat kuivuneet ("kuolkaa, näpyt, kuolkaa!"), mutta sitten ammatti-ihmiseni sanoikin, että noi mun epäpuhtaudet jää tukkoon kuivan ihon takia ja se on huono juttu. Hups.

      Poista
  2. Täällä myös "valantehnyt" öljyillä läträäjä. Rusketuksesta en tiedä, mutta täst mie tykkään, kuten Fratsilan perusteellisista tuoteselostuksistakin): http://www.frantsilankehakukka.fi/product/41/frantsila-porkkana-kehakukka-hoitooljy-30-ml

    VastaaPoista