sunnuntai 11. lokakuuta 2015

Luonnonkosmetiikan deodoranttien vertailua

Pocahontas jo ehti aloittaa kokemuksiensa jakamisen deodoranttien osalta. Vaikkei minulle ole kertynyt yhtä paljon vuosia elämässä, voin silti todeta, että olen kokeillut useampaan dödöä kainalooni, nimenomaan luonnonkosmetiikassa. Ennen kuin siirryin luonnonkosmetiikkaan käytin antiPERSpiranttia (kirjoitusasu kertonee jotain mun tän hetkisestä asenteesta tuotetta kohtaan ;)). Luonnonkosmetiikka on tuonnut tosiaan haasteensa hienhajun kanssa, mutta ei niin ylivoimaista, ettenkö edelleen olisi voinut jatkaa käyttöä. Viime vuonna tosin pidin pienen tauon ja vaihdoin taas normimyrkkyyn, välillä käytän sellaista tilaisuuksissa, joissa haluan "pelata varman päälle" - tai oikeastaan "varmemman päälle", sillä mikään ei taida tuoda minulle täyttä pitoa, mutta minkäs teet?

Olen kokeillut yli kymmenen erilaista luonnondeodoranttia ja tässä postauksessa esittelen niistä muutaman.




Weleda Salvia & Citrus deodorantit

Yleistä: 
-sisältävät kasviuutteita ja aitoja eteerisiä öljyjä, jotka estävät hien hajua
-eivät sisällä lainkaan alumiinia
-pakattu suihkepulloon, joka on ympäristöystävällinen eikä sisällä ponnekaasuja (lähde Weledan kotisivut)

Salviasta sanotaan Weledan nettisivuilla näin: "Deodorantissa on mausteiden salvian tuoksu ja sitä on mukava käyttää niin usein kun tahtoo." Minulle tämä tuoksu oli liian tuju. Tämä on hilkulla, ettei tuoksu vastaa äitini Pociksen kuvailemaa  Speckin Deo Stickiä: "Tämä tuote pitää nimittäin minun ylläni loitolla niin hienhajun, kärpäset kuin ihmisetkin - haju on sen verran vahva ja epämiellyttävä." Olen käyttänyt samaista deodoranttia ja allekirjoitan edellämainitun, mutta Weledassa on se hyvä puoli, että haju haihtuu nopeammin ja on vähän siedettävämpi. Käytän loput varmaan jalkadödönä, kunhan muistan pidättää hengitystä, kun laitan tätä. ;)

Citrus on yksi lemppareistani luonnonkosmetiikan deodoranteista! Tuoksu... Se ratkaisee niin paljon. Tämä on itse asiassa ainoa luonnondödö, jonka olen ostanut uudestaan. Kaikkia muita olen vain kokeillut ja toivonut, että parempaa olisi tiedossa.

Plussat:

+Suihkutettava dödö kuivuu nopeasti, mikä on tällaisen kärsimättömän ihmisen unelma. Tää onkin mulla mukana repussa esim. kuntosalilla, kun haluan freesata itseäni nopeasti ja tuoksua hyvältä. ^^

+Ei sisällä alumiinia, olen skeptinen myös sen potassium alumiinin (luonnossa esiintyvä mineraalikristallin) suhteen. Jotkut on kuulemma herkkiä sille, mikä voi johtua siitä, että mineraalikristalliin on voinut jäädä kuparia yms. sontaa louhinnan jäljiltä.

+Ympäristöystävällinen pakkaus, nämähän voi laittaa uusiokäyttöön esim. kasvien suihkutteluun/sumutteluun tai sitten lasin voi kierrättää

Miinukset:

-Pito voisi olla parempi, ei sovellu kovin massiviseen hikoiluun. Kevyen päivän deodoranttina tää on tosi jees.

-Sisältää alkoholia, mikä ei ole välttis hyväksi herkkäkainaloisille (mulla ei tosin ole ollut mitään kirvelyongelmaa edes sheivauksen jälkeen, lucky me).

-Lasipullopakkaus voi tuntua joistakin vähän riskiltä




Madara yrttideodorantti

Yleistä:
-Pohjolan salviaa ja luonnollisia mineraaleja sisältävä, rauhoittava deodorantti
-lupaa vähentää epämiellyttäviä hajuja ja tekevän olon raikkaaksi koko päiväksi
-Imeytyy nopeasti, ei jätä tahroja (lähde Madaran kotisivut)

Jos jotakin luonnonkosmetiikan deodoranttia on hehkutettu, niin tätä. Tää kuulemma pitää ja onkin monen luottodödö. Belle epäili yrttien hajua deodorantissa, mutta minä en moista osannut edes ajatella -ennen kuin olin kokeillut tätä.

Suurin ongelma minulla ja tällä yrttidödöllä oli, että en erottanut sen hajua  omasta hienhajustani! Heti kun olin levittänyt tätä kainaloihini, luulin melkein, että se oli jo pettänyt. Toisin sanoen en osaa edes sanoa, miten hyvä deodarantti on kyseessä, sillä en siis ihan oikeasti tiennyt, milloin haju tuli minusta ja milloin deodorantista. :D No, tämä on ollut minulla about puolitoista vuotta ja sen parasta ennen päivämäärä on mennyt umpeen. En taida käyttää tätä loppuun. Pitäisi vaan raaskia heittää pois (oih, jätettä).

Plussat:

+Ei jätä tahroja, kuten lupaa

+Imeytyy aika hyvin

+Ok pito

(+Madara on tehnyt uuden alumiinittoman deodorantin, joka tuoksuu mielestäni paremmalta. Sitä haluan jossakin vaiheessa testata. Toisin sanoen uskoni Madaraan vielä elää dödöjen kohdalla. :D)

Miinukset:

-kummallinen, ehkä vähän tunkkainen, haju

-sisältää potassium alumiinia

-muovipakkaus

Lavera Gentle Deo roll-on Lime & Rose

Laveran deodorantit kuuluvat niihin, joita mieluusti ostaisin uudestaan. Olen kokeillut sekä Limeä ja Rosea ja molemmissa on raikas ihana tuoksu, joka ei ole liian voimakas. Pito on ollut yksi parhaimpia luonnonkosmetiikassa tai niin ainakin muistelisin, viimeisestä käyttökerrasta on jo jonkin verran aikaa. Seuraava tuoksu voisi olla sama kuin Pocahontasilla eli appelsiini. Nam.

Plussat:

+Alkoholiton

+Alumiiniton

+Ihanat tuoksut

+Melko hyvä pito

Miinukset:

-uudet pakkaukset ovat muovista lasin sijaan

-pitkä kuivumisaika

Vanha kunnon lasipakkaus, RIP.


Ja onkin aika kertoa, mitä tällä hetkellä käytän eniten ja mihin olen juuri nyt mieltynyt:

Born to Bio Deodorantti Vanilja

Yleistä:
-Sisältää rauhoittavaa salviankukkavettä
- Erittäin hellävarainen.
-Ei tahraa eikä sisällä etyylialkoholia tai alumiinia
-Suuri roll-on helpottaa levittämistä (lähde Born to Bio -kotisivut)

Mulla on kaapissa neljä eri deodoranttia: yllämainitut Weledat, Madaran yrttitapaus ja tämä. Noista neljästä olen kokenut Born to Bion luotettavimmaksi. Ei sekään -jos en ole deodoranteista tätä jo selväksi tehnyt  -ihmeisiin pysty, mutta pito on hyvä ja tuoksu pysyy iholla pitkään, muttei häiritsevästi. Antiperspiranttien kanssa käy usein niin, että niiden tuoksu tarttuu vaatteisiin, mikä ei ole häirinnyt minua -päinvastoin. Luonnonkosmetiikan dödöjen kanssa on ollut turha haaveilla sellaisesta, mutta tästä Vaniljasta jää mukava pieni tuoksu ja tykkään siitä! Se myös yleensä peittää mun oman ominaistuoksuni kiitettävästi. Olisi kiinnostavaa kokeilla tästä toisen tuoksuisia versioita.



Plussat:

+Hyvä pito, peittää hienhajua tehokkaasti
+Ei sisällä (etyyli)alkoholia
+Alumiiniton
+Erinomainen hinta-laatusuhde (n. 8 euroa/ 75 ml)
+Riittoisa pakkaus
+Ei tarhaa vaatteita

Miinukset:

-Voisi kuivua vähän nopeammin
-muovipakkaus


Hyllyllä mulla odottaa seuraavaksi vuoroaan Neal's Yard Remedies Lemon & Coriander -Deodorantti. Olisin halunnut kokeilla tuota tapausta tätä postausta varten, mutta se säilyy avattuna vain 6 kuukautta, aivan kuten Born to Biokin, ja minulla on sen käyttämisen kanssa jo tekemistä. :D Toivoisin tosiaan saavani jostakin lasipulloisesta deodorantista itselleni kaverin. Odotukset ovat kovat. Saatte kuulla tästä todennäköisesti tulevaisuudessa:



Stay tuned.

15 kommenttia:

  1. Täytyypä kokeilla Laveraa ja Neilikka!
    Mulla luonnonkosmetiikasta dödöt toimivat yleisesti ottaen hyvin, nyt käytössä Benecosin alumiiniton, joka on pettänyt vaan kerran (jännityshiki on todella erilaista kuin vaikka liikuntahiki, pitäisi ostaa joku normikosmetiikan supertehokas antiperspirantti ihan vaan jännittäviä päiviä varten).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Neal'sia tarkoitin siis :D.

      Poista
    2. Neal'sia tarkoitin siis :D.

      Poista
    3. Joo, jännityshiki on ihan oma lukunsa. :/ Sen takia minäkin viime vuonna hankin sen antiperspiratin, kun täytyy olla jokin varalla. Kiusallista siinä tosin on se, ettei sekään välttämättä pidä. -.-' Mutta ehkä kuitenkin paremmin kuin luonnonkosmetiikan.

      En tosiaan vielä osaa sanoa mitään ton Neal'sin tehokkuudesta, mutta voi kun mä toivon, että se olis hyvä. Lasipullot ja kierrätys kunniaan (en väitä, että oisin kovin tunnollinen kierrättäjä, mutta tää ois tällainen simppeli tapa vähentää jätettä. :D)

      Poista
  2. Täytyypä kokeilla Laveraa ja Neilikka!
    Mulla luonnonkosmetiikasta dödöt toimivat yleisesti ottaen hyvin, nyt käytössä Benecosin alumiiniton, joka on pettänyt vaan kerran (jännityshiki on todella erilaista kuin vaikka liikuntahiki, pitäisi ostaa joku normikosmetiikan supertehokas antiperspirantti ihan vaan jännittäviä päiviä varten).

    VastaaPoista
  3. Ooh, saako uota Neal'sia jostain ihan Suomestakin? :) Luonnollisen ja pitävän dödön löytyminen on kyllä mulle ollut hankalaa, tällä hetkellä testissäni on (pian blogiini tuleva) superlöytö - voi sitä onnen päivää, jos siitä muodostuu pitävä ja hyvä kaveri. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, saa. Mä ostin omani Joliesta. Sitä löytyy myös tuoksuna Lavender & Aloe Vera.

      Mut ei oo hyvä dödön löytäminen helppoa, täytyy myöntää. Mut toi Born to Bio on sellainen millä ihan mukavasti pärjää normiarjessa. :) Täytyypäs tarkkailla sun blogia, uudet tuttavuudet ovat aina tervetulleita. Toivottavasti teillä natsaa. ;)

      Poista
  4. Mulla on ollut viime vuosina tosi paljon ongelmia pitävyyden kanssa, oon varmaan tulossa vanhaksi. Kaupan tököteistä ei pidä mikään, ei pidä myöskään kokeilemani luonnonkosmetiikat, ei pidä edes apteekin myrkyt. Ainoastaan Batsin vihreä toimii tällä hetkellä, odotan sitä päivää, kun sekin lakkaa toimimasta. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Höh, kurja kuulla. :/ Hikikin on niin yksilöllistä, koskaan ei tiedä, mikä toimii kellekin. Toivottavasti toi sun Batsi jatkaa toimintaansa vielä pitkään!

      Poista
    2. Niin on, siis kaksikymppisenä mulla piti kaikki, ihan miedoimmatkin, en edes käyttänyt dödöä päivittäin. Nyt on sitten mummoikä ja nää kummat pitämättömyys-hommat ilmaantu. :D

      Poista
    3. Ihmeellinen on tuo hormonitoiminta! :D (tai mikä nyt tuohon hienhajuun vaikuttaakaan)

      Poista
  5. I love me-messuilta ostan varmasti jonkun luonnollisen deodorantin testiin. Laveran uutuuksia on ainakin kehuttu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon käynyt imppailemassa niitä Laveran uutuuksia kaupoissa ja ne vaikuttaa oikein lupaavilta. Ei varmaan huono aloittaa sellaisesta. :) Olisi kiva tietää, mihin lopulta päädyit ja ennen kaikkea, mitä tykkäsit. Multa puuttuu vielä messuliput, mutta toivon, että saisin ne jotakin kautta, ettei tarvitsisi sisäänpääsystä maksaa. :D

      Poista
  6. Hah, on kyllä niin siistiä miten kokemukset voi vaihdella :D Minä ostin tuon BTB:n vaniljadeodorantin kun joku muukin sitä kehui, enkä ole oikeasti koskaan aiemmin mitään tuotetta hylännyt niin nopeasti! Kokeilin sitä kerran ja järkytyin tunkkaisesta hajusta niin, että siihen jäi testailut. Purkki nököttää edelleen jossain kaapissa, koska roskiinhan ei voi lähes käyttämätöntä tuotetta heittää. Mutta tuosta Madaran dödöstä oon samaa mieltä :D Se tosiaankin haisee ihan hielle :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se jännää! :D Etenkin, kun mä en oo mikään suuri vaniljatuoksun ystävä, niin silti tykkäsin tosta. :O Onhan meidän nenät erilaisia haistamaan asioita, toisesta joku tuoksuu ihanalle ja sitten taas toinen ei voi sietääkään. Toi vanilja on ollut hajunsa puolesta ihan ok, mieluusti hankkisin jonkin eri tuoksuisen kunhan vain kohdalle sattuis. Mutta toimi tosiaan muuten sen verta hyvin, että tämä tuote käytetään loppuun. :)

      Ja Madara haisee hielle. Ainakin mun hielle. Ovela dödö, ei voi tietää, onko se pettänyt, kun ei erota sitä tuoksua omastaan =illuuisio siitä, että pitää tosi hyvin? :D

      Poista